Garantivillkor
I. ALLMÄNNA GARANTIVILLKOR
1. Denna garantiförklaring anger rättigheterna och skyldigheterna för kunden och DEIMIC Sverige AB (nedan kallat DEIMIC) i förhållande till garantin.
2. DEIMIC ger kunden en garanti för en helt ny produkt i form av en enhet tillverkad av DEIMIC, som anges på identifikations dekalen på garantikortet,
I de fall där ingen identifieringsdekal tillhandahålls för en viss produkt, ska inköpsbevis tjäna som bevis på garantin.
3. Garantin gäller endast när den åtföljs av inköpsbevis för produkten (faktura, kvitto eller annan betalningsbekräftelse).
4. Garantin är giltig inom de nordiska länderna som innebär Sverige, Norge, Danmark och Finland.
II. GARANTIPERIOD
1. Garantiperioden är 24 månader från det datum då produkten levererades till kunden.
2. Eftersom varje komponent i Produkten utgör en oberoende enhet, som kan fungera både i kombination med andra enheter eller på egen hand,
Beviljas garantin separat för varje komponent och produkt.
3. I fallet med ersättning av en defekt produkt eller dess komponent(er) med defektfria sådana eller utför betydande reparationer, är garantiperioden när
Den defekta produkten har levererats eller den defektfria produkten börjar från och med den defektfria produkten returneras. Detta gäller endast för
Reparationer och byten som utförs under den beviljade garantin.
4. Om det rapporterade felet faller utanför omfattningen av den beviljade garantin och inte motiverar utbyte eller reparation av enheten, kommer
garantiperioden att förlängas med den period under vilken Kunden inte kunde använda produkten på grund av sådant defekt.
III. LÄMNANDE AV GARANTIANSPRÅK
1. I händelse av att kunden upptäcker något fel på produkten eller dess komponent(er), måste kunden meddela DEIMIC omedelbart, senast 7 dagar efter
Upptäckten av defekten, med påföljd att förlora garantirättigheterna avseende defekten.
2. Kunden har rätt att begära antingen reparation eller utbyte av produkten med en ny, felfri under garantin. Om kunden väljer en reparation, och utbyte
skulle vara snabbare och objektivt mer motiverat (och vice versa), har DEIMIC rätt att hantera reklamationen på det snabbaste och rimligaste sättet för
Det givna felet, och därför kanske lösningen inte alltid överensstämmer med kundens begäran.
3. Kunden är skyldig att rapportera det identifierade felet till DEIMIC.
4. Garantianspråket måste innehålla följande information;
a. Datumet då defekten upptäcktes,
b. En detaljerad beskrivning av defekten,
c. Kundens krav om reparation eller byte av produkten,
d. Kundens kontaktuppgifter (e-post, telefonnummer och namnet på kontaktpersonen).
5. Tillsammans med garantianspråket måste kunden skicka produkten eller dess komponent/er till DEIMIC.
6. Under behandlingen av garantianspråket, och i berättigade fall som beskrivs nedan, kan DEIMIC förse Kunden med en ersättningsprodukt, kallad en
Serviceprodukt, på grund av besväret som orsakas av Produktens otillgänglighet, vilket hindrar Kunden från att använda alla elektriska enheter som
är anslutna till Produkten.
7. I motiverade fall, om det är tekniskt möjligt, kan Kunden förses med en serviceprodukt. Beslutet om tjänsteprodukten kan tillhandahålls är efter
DEIMIC:s
godkännande. Om DEIMIC fastställer att det inte finns några invändningar mot att kunden får denna lösning, kommer den att informera kunden, som
sedan beslutar om han vill acceptera erbjudandet.
8. Tillhandahållandet av Tjänsteprodukten är villkorat av att kunden betalar en återbetalningsbar deposition. Kunden står även för fraktkostnaderna för
tjänsteprodukten.
9. Tjänsteprodukten kommer att skickas till kunden omedelbart efter mottagandet av insättningen, men tidigast 2 arbetsdagar från mottagandet av
insättningen.
10. I fallet med en produktreparation är kunden skyldig att returnera serviceprodukten till DEIMIC omedelbart. Inom 7 dagar från mottagandet av den
returnerade
Serviceprodukten, och efter att ha verifierat dess korrekta funktion, kommer depositionen att återbetalas till Kunden.
11. DEIMIC kommer att granska kundens garantianspråk omedelbart, men senast 14 (fjorton) dagar från leveransen av produkten av kunden. Om
reklamationen accepteras kommer DEIMIC att skicka den reparerade eller utbytta produkten till kunden så snabbt som möjligt. Vid godkända
reklamationer kommer DEIMIC att informera kunden om den beräknade reparations- eller bytestiden.
12. I det fall som beskrivs i punkt 7 ovan, efter avslutad garantiprocess, är Kunden skyldig att returnera Serviceprodukten till DEIMIC på egen bekostnad.
Om serviceprodukten skadas eller förstörs är Kunden skyldig att ersätta skadan, vars värde DEIMIC har rätt att dra av från depositionen.
IV. KLAGOMÅL OCH TEKNISK SUPPORT
1. I händelse av att Produkten uppvisar funktionsfel, i stället för att lämna in ett garantianspråk, har Kunden rätt att begära teknisk support.
2. Att begära teknisk support är inte detsamma som att göra ett garantianspråk.
3. Teknisk support tillhandahålls via DEIMIC.
4. DEIMIC tillhandahåller tekniska supporttjänster endast på (helgfria) vardagar, måndag till fredag, från 10:00 till 13:00.
5. Teknisk support tillhandahålls på distans, med hjälp av kommunikationsverktyg med teknikern, och är avsedd att lösa produktfel som kan åtgärdas på detta sätt.
6. Under de åtgärder som beskrivs i punkt 5 ovan är Kunden skyldig att säkerställa en konstant strömförsörjning och internetuppkoppling.
7. I händelse av avbrott i leveransen av konstant strömförsörjning och internetuppkoppling kommer programvaran inte att kunna uppdateras eller startas om, vilket
kan förhindra att felet löses på distans.
8. Kunden är medveten om att åtgärderna som beskrivs ovan kan resultera i att produkten inte fungerar fullständigt, vilket kommer att kräva att den
defekta produkten returneras till DEIMIC och ett garantianspråk ska då lämnas in.
9. Om omstart av programvaran eller installation av en ny version kan återställa inställningarna för produkten som konfigurerats av kunden. Denna
situation anses inte vara en defekt eller funktionsfel i produkten.
10. För att använda teknisk support måste kunden underteckna avtalet som finns tillgänglig hos DEIMIC.
V. UNDANTAG FRÅN GARANTITÄCKNING
1. DEIMIC:s ansvar är begränsat till defekter i Produkten som enbart härrör från inneboende defekter i själva Produkten.
2. Garantin täcker inte;
a. skador på reläet, som är en av produktens komponenter, som visar sig som att det „fastnar” eller är permanent påslaget, till följd av användning av
en felaktig belastning ansluten till reläet, vilket i sin tur skadar reläet,
b. produktdefekter orsakade av felaktig montering, särskilt underlåtenhet att separera kablar, vilket resulterar i störningar i deras funktion,
c. mekaniska defekter i produkten,
d. defekter i produkten orsakade av elektriska överspänningar i installationen,
e. produktdefekter som härrör från felaktig användning eller underhåll, särskilt på ett sätt som strider mot riktlinjerna som anges i användarmanualen,
f. defekter eller skador på Produkten orsakade av yttre faktorer, klassade som force majeure, det vill säga oförutsebara och oundvikliga faktorer som inte kan
förhindras.
VI. FÖRLUST AV GARANTI
1. Produkten måste installeras av en installatör som uppfyller alla följande kriterier;
a. installatören innehar lämplig installationscertifiering för Produkten,
b. installatören har genomgått nödvändig teknisk utbildning,
2. Kunden måste erhålla ett kvitto från installatören, vilket måste innehålla;
a. installationsdatum,
b. installatörens fullständiga uppgifter företagsnamn, för- och efternamn, adress, kontaktinformation,
c. bekräftelse på innehav av de kvalifikationer som nämns i punkt 1 ovan.
3. DEIMIC har rätt att begära att kunden tillhandahåller det ovan nämnda kvittot.
4. All installation och installation som görs i strid med ovanstående krav kommer att resultera i att garantitäckningen helt förloras.
VII. SERVICE EFTER GARANTI
1. I händelse av defekter som uppstår i produkten efter utgången av garantiperioden, kan Kunden rapportera dessa defekter till DEIMIC för betald
reparation eller utbyte av Produkten eller dess enskilda komponenter.
2. Kunden kan också använda betald teknisk assistans på distans.
3. Procedurerna för hantering av anspråk efter garantin regleras av ett separat dokument som finns tillgängligt hos DEIMIC
PRODUKTGARANTI
Vid köp av
Deimic 3.0 ingår 3 års garanti enligt Konsumentverket. Där emot kan du förlänga
garantin vid köp av produkt i upp till 10 år. Då har du som kund möjlighet att
förlänga + 2 år så att du har 5 års garanti eller om man väljer att lägga till
+7 år så du har 10 års garanti på din Deimic enhet.
3 år garantiingår vid köp av Master 3.0
du kan även lägga till +2 år
Eller +7 år för att få garanti upp till 10 år